Kek Coklat Simple

Kek Coklat Simple












Saya tak sempat ambil gambar kek yang saya buat, jadi image ni saya pinjam dari blog 14sept. Lebih kurang gini la rupanya.Tapi rasanya mungkin sedikit berbeza sebab bahan-bahannya berbeza sedikit.

Bahan-bahan A:
1 cawan serbuk koko
3/4 @ 1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak

Bahan-bahan B:
11/4 cawan tepung gandum
1 sudu teh sodium bikarbonat
1 sudu teh baking powder
(*3 bahan di atas diayak bersama)
3 biji telur
1 susu teh esen vanilla
1/2 tin susu pekat manis (saya gunakan 1 cawan Marigold krimer penuh krim untuk kopi dan teh tarik)

Cara-cara membuatnya:
- Semua bahan-bahan A dimasak di atas api yang sederhana sehingga sebati, likat skit dan mendidih. Kemudian sejukkan
- Pukul telur sehingga kembang.
- Masukkan esen vanila dan susu cair. Pukul rata.
- Masukkan 2 sudu besar tepung gandum diselang-seli dengan 2 sudu besar coklat yang dimasak tadi (campuran bahan-bahan A) ke dalam mangkuk adunan dan dipukul sebati.
- Kemudian masukkan adunan ke dalam loyang yang dah disapu mentega. Bakar pada suhu 150 degree selama 30 minit atau sehingga masak.Biar sejuk baru keluarkan dari acuan.

Untuk toppingnya, masakkan coklat masakan secara 'double boiling' + sedikit shortening untuk bagi dia kilat dan cair.Curah atas kek yang dah disejukkan tadi. Kalu nak cantik lagi tabur coklat rice atau rice yang kaler macam-macam tu, baru bertambah selera tu nak makan.Senangkan?Cuba la..

P/s :Bila dah masak, kalau ada yang kerak-kerak tu kasi potong la skit. Nanti baru la cantik ropanya.Ni pengalaman saya masa first time wat kek nih dengan oven yang baru di beli.Tapi bagi yang dah biasa buat kek mesti takde masalah punya. SELAMAT MENCUBA!!! 



No comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ILHAM JARUM |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.