Resipi Masakan Melayu Champa, Kemboja (1)

Ingin mencuba resipi daripada Kemboja? Saya ada beberapa resipi dari sana untuk dikongsi  bersama anda semua. Tapi bukan semuanya saya sempat belajar daripada mak mentua lagi. Yang ada dalam buku resipi saya dan yang pernah dicuba adalah dalam 8 ke 10 resipi.

Untuk resipi pertama ni, saya nak berkongsi resipi yg namanya "Tok Che-ghok". Lebih kurang mcm sup ayam gak la tp bahan-bahannya mmg jauh berbeza dgn resipi sup ayam kita.

Apapun anda semua cubala dulu ye. Harapnya dapat memberi kelainan dlm menu harian anda. Yang penting ianya tidak menggunakan minyak masak dan serbuk perasa.

Kat bawah ni saya senaraikan bahan-bahan untuk resipi ni. Bahan-bahan ni untuk 6 ketul ayam (daripada ayam yang dipotong 12 bahagian)

"Tok Che-ghok"

















Bahan-bahannya:
6 ketul ayam
3 ulas bawang putih (dimayang bulat)
1 biji bawang besar (dimayang)
1 tangkai cili merah
3/4 senduk sos ikan (boleh ditambah atan dikurangkan bergantung pada rasa yg anda inginkan tp jgn masukkan terlalu byk sbb rasanya mmg dh masin):-)
1 batang carrot @ 2 biji  ubi kentang (carrot dipotong dlm 1 1/2 inci dan dibelah 4 bhgn)
Air (dlm 10 cawan)
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa

Cara-cara membuatnya:
- Letakkan periuk berisi air di atas api yang sederhana. Biarkan mendidih.
- Setelah mendidih, masukkan bawang putih dan bawang besar yg tlh dimayang. Kemudian masukkan ayam. Biarkan mendidih.
- Masukkan sos ikan , carrot dan cili merah.
- Akhir sekali, masukkan garam dan gula secukup rasa. Jangan lupa rasa dulu ekk..(cukup rekadar ada rasa masin dan manis jer tau)
- Tutup api apabila carrot dah mula empuk. Selesai.

P/s: Untuk rasa yang lebih enak, perahkan asam limau dan taburkan daun sup apabila hendak dihidang. Jgn lupa cuba ye..

Pss: Kalau ada sebarang pertanyaan atau komen, sila-silakan la isi ruangan komen di bawah artikel ni ye. Saya amat mengalu-alukan komen drpd anda agar dpt saya memperbaiki mutu masakan ini utk diri saya dan dikongsi bersama anda.


No comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ILHAM JARUM |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.