Aku , Suami , Anak-anak & Kerja Rumah

Ehh, apa pula cerita kali ni??? Hmmm..kisahnya begini..Takde la istimewa mana pun .Bukan menunjuk atau mengungkit ye..cuma sekadar utk berkongsi cerita..

15hb.11 ni, genap la setahun saya bergelumang dengan kerjaya baru sebagai "full-time housewife" selepas berenti keja sebagai seorg C&S Engineer kat salah sebuah consultant di KB..Hampir 3/4 hari saya adalah bersama anak-anak dan kerja rumah. Penat??memang memenatkan, lebih2 lagi saya kena melayan karenah anak-anak lelaki sy yg tak reti dok diam tu.. kena plak dengan si sulung yang semakin degil skrg nih..sungguh menduga kesabaran sy..lelah sy dibuatnya..Si adik pula asyik nak bertempel dgn saya 24jam..sampaikan masa buat kerja-kerja memasak dan mengemas rumah pun , adik dok bertenggek atas pinggang saya ni..Lenguh gak pinggang nih..berat tu ooiii...hihiiii..Si bulat Fukuchan (favourite cartoon Adik) saya tu bukan setakat tengok je saya buat keja tp tangannya pun dok sibuk mengacau saya buat kerja..ada2 aje brg2 yg nak disentuhnya..ada satu hari tu nyaris2 tangannya nk mencapai senduk yg sy tgh gunakn utk msk sayur air..Nasib baik sempat tepis tgn dia, kalau tk tentu dh tumpah air panas tu atas kami berdua.


Tapi kan dah memang tanggungjawab saya sebagai isteri dan ibu jadi kenala laksanakan. Maaf kata la ye, rasanya tugas sebagai suri rumah ni lebih memenatkan berbanding mereka2 yang bekerja kat pejabat tu..sebabnya saya pernah kerja jd saya blh la kata mcm tu..Kalau tak percaya anda boleh la bertanya kepada mana2 surirumah sepenuh masa yg lain. Rasa-rasanya mereka setuju dgn sy..

Tenaga , keringat dan minda serta kesabaran kena berjalan seiring. Kenapa saya kata camtu? Tenaga dan keringat kena gn utk lakukan kerja2 rumah dan melayan kerenah anak2. Rehat? jarang ada dlm kamus hidup surirumah yang punya anak2 kecil dan bergiat aktif dalam kerja2 menghuru-harakan brg-brg kat rumah..Kecuali bila diorg ni lena dlm kepenatan dan kekenyangan, boleh la rehat kejap tu..Nak tido??tak smptnya sbb byk lg keja2 terbengkalai kat dapur tu..Memasak, mengemas dan sebagainya lg..bila anak2 dah tido ini la masanya nk smbg buat kerja rumah tanpa diganggu. Tu pun kalau si adik tido lama. Kalau tak....baru je nk smbg keja dh kn STOP..Haiyoooo..Delay lagi..

Minda - kena la kreatif dan bijak membahagi masa utk suami, anak2 dan kerja rumah serta diri sendiri. Tp selalunya tak sempt pun nak manja-manjakan diri sendiri. Best2nya kalu dpt gi SPA ..hehheee..perasaan la plk..Sayangnya smpai skrg sy belum mampu lg menjadi pembahagi masa yg bijak ;-(...Why???Dlm keadaan ank2 kecil sy ni sedang membesar, behaviour diorg ni pn turut berubah..kata org ada musim2nya..every month si adik tentu ada perangai baru yg timbul..pening saya dibuatnya..si abg pula kata Mek dan Ma sudah capai takat umur kedegilan kanak2..Semua perubahan tu memerlukan perubahan dan kekreatifan utk menanganinya..

Kesabaran- penting untuk menghadapi kerenah anak2 terutama yg sulung tu..skrg ni makin degil dan tak mendengar kata..Banyak cakap pula tu..mcm murai..tak larat nk menjawab soalan2 darinya. Skrg ni plk dh pandai menjawab dan diajuknya ckp sy..ada masanya dtg gak geramnya..Tapi time dia berperangai baik, huhuuu...sejuk rasa hati..

Apapun segalanya bergantung pada cara masing2 utk menanganinya..Moralnya: Mendidik anak2 zaman skrg lebih sukar dan menduga akal serta kesabaran kita..Berbanding zaman dulu (zaman kita la tu) ibu bapa membesarkan ank2 dlm kepayahan dan kesempitan hidup dengan JAYAnya..Zaman skrg anak2 jgn dibuat seperti kita dulu..dibesarkan dlm keadaan yg cukup selesa, juga banyak medium2 hiburan yg mengkhayalkan skrg ni cukup membuatkan diorg ni berfikir lebih "advance" dari kita..Mana taknya, kita nk tgk rancangan "Indahnya Iman" di Astro Oasis disuruhnya kita tukar channel Astro Ria nak tengok "Akademi Fantasia 7"

Lagi satu, anak2 jgn dibuat lawan tp kawan..kalau tak kita ni boleh jd musuhnya dan kawan2nya sbgai "the closer person in their life"..Jadi kat mana kita di hati diorg??????

Sama-sama la kita fikirkannya ya...Coretan ni adalah dari pengalaman sy dan ahli keluarga terdekat saya..Untuk renungan DIRI SENDIRI dan juga ANDA jika sudi.


No comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ILHAM JARUM |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.